Generációkon átívelő trauma a menekültközösségekben
A Kromják Laura (ELTE TáTK, Globális és Fejlődéstanulmányok Tanszék) és Ajlina Karamehić-Muratović (St. Louis-i St. Louis Egyetem, Szociológiai és Antropológiai Tanszék) szerkesztésében megjelenő Intergenerational Trauma in Refugee Communities című tanulmánykötet az első olyan kiadvány, amely multidiszciplináris megközelítéssel, többféle társadalomkutatási módszertan alkalmazásával, sokszínű kulturális kontextusban mutatja be a trauma-átadás módozatait és transzgenerációs következményeit.
A kötet – amely a Routledge Memory Studies: Global Constellations című könyvsorozatban jelenik meg – 27 szerző 16 esettanulmányát mutatja be. Egy-egy esettanulmány egy-egy menekültközösség életébe, tapasztalataiba ad betekintést. A szerkesztők a földrajzi és kulturális reprezentativitás szempontjait figyelembe véve 6 kontinens 10 országából ismertetnek eseteket, így új megvilágításba helyezik a transzgenerációs emlékezet és trauma globális kérdéseit is.
Bár az egyes fejezetek által bemutatott kutatások eltérő módszertanokra támaszkodnak, céljuk közös: különböző kultúrákban és társadalmi összefüggésekben elemzik a trauma hatásait, valamint azt, hogyan formálják a menekültek történetei és identitáspozíciói a társadalmi beilleszkedést. Az esettanulmányok – többek között – érintik a poszttraumás stressz szindróma (PTSD), menekültjog, menekültintegráció, identitásformálódás, valamint a gyógyulás és reziliencia témáit.
„A transzgenerációs trauma és emlékezet szerepe a menekültek identitásában és társadalmi jólétében egy keveset tárgyalt kérdés a szakirodalomban, pedig ennek megértése kulcsfontosságú lehet a sikeres integrációhoz és a közösségi gyógyulás előmozdításához. A könyv figyelmet szentel annak is, hogy
a trauma hatásai nemcsak a közvetlenül traumatizált generációkra, hanem a következő nemzedékekre is kiterjednek,
és hogy a társadalmi és politikai környezetek hogyan befolyásolják ezt a generációk közötti kapcsolódást.” – emeli ki Kromják Laura, aki szerkesztőtársával közösen szerzőként is hozzájárult a kötethez.
Az általuk jegyzett The Elephant in the Room: Experiences of Intergenerational Trauma in Second-Generation Bosnian Americans c. fejezet egyike az első olyan írásoknak, amely az amerikai bosnyák menekültek és gyermekeik közösségében elemzi a transzgenerációs trauma-átadást közel 30 évvel a Bosznia-Hercegovinát is érintő, pusztító háború után.
A szerkesztők és szerzők szándéka, hogy a kötet új szempontokat emeljen be a társadalmi befogadást, transzgenerációs traumát és annak politikai következményeit érintő tudományos és közéleti diskurzusba és interdiszciplináris kutatási projektekbe.
A kötet azonban nemcsak a tudományos közösség számára, hanem oktatási intézményekben is hasznos eszközként szolgálhat, különösen az összehasonlító és nemzetközi kutatásokat elemző szemináriumokon, illetve az interkulturális érzékenység fejlesztésére irányuló tréningek során.