Kurzusfejlesztés: Az EU globális és fejlesztési dimenziói
A Erasmus+ pályázati rendszer Jean Monnet-modulja az Európai Unióval kapcsolatos egyetemi kurzusok kidolgozását és oktatását támogató ösztöndíjkeret.
Az ELTE TáTK Globális és Fejlődéstanulmányok Tanszékének oktatói közössége egy olyan kurzuscsoport kidolgozását, tesztelését és tantervbe építését tűzte ki célul, ami az Európai Unió és a világ többi része – elsősorban a fejlődő és közepesen fejlett országok – viszonyrendszerét mutatja be.
A kurzusok érinteni fogják az EU globális kapcsolatait, fejlesztéspolitikáját, szomszédságpolitikáját, migrációs és klímapolitikáját.
„A kurzusok bevezetésére azért van igény, mert az ELTE Társadalomtudományi Kar hallgatóinak egyre nagyobb százaléka az EU-n kívülről, jellemzően fejlődő vagy közepesen fejlett országokból érkezik, így az eddigi uniós kurzusok logikájától eltérően nem az EU belső intézményrendszere, illetve az EU »belülről« felépített bemutatása lenne érdekes nekik, hanem az, hogy az ő országuk és az EU kapcsolatrendszerében mindez hogyan jelenik meg – továbbá, hogy a szakmai pályafutásuk során, egy EU-n kívüli országból nézve milyen releváns ismeretekre lesz majd szükségük az Unióról” – magyarázta Soltész Béla tanszékvezető.
A tervek szerint a projekt során – 2025 tavasza és 2027 ősze között – a Globális és Fejlődéstanulmányok Tanszék mindegyik oktatója, illetve két külsős senior oktató tart majd Jean Monnet-kurzusokat, minden esetben oktatópárban vagy doktorandusz bevonásával. A közös oktatási tevékenység célja a tudásátadás senior és junior kollégák között, új kurzustematikák fejlesztése és tesztelése, illetve a hallgatók igényeinek megismerése és az oktatás tartalmának és módszereinek ezen igényekhez illeszkedő kialakítása.
A projekt során legalább hat alkalommal nyilvános előadásokra, és legalább három alkalommal tematikus workshopokra is sor kerül az ELTE Társadalomtudományi Karán, amelyeken a Kar minden hallgatója és oktatója részt vehet.