Marketing going green – Nyertes pályázat a TáTK SEK-en
A pályázat címe: Marketing going green. A fenntarthatóság kontextusai és a fenntarthatósággal összefüggő szemléletformálás lehetőségei a zöld marketing kontextusában.
A projekt megvalósításának ideje: 2022.09.01 – 2023.06.30.
A nyertes projekt kapcsán a pályázat vezetőjével, dr. Kovács Lászlóval, a Savaria Gazdálkodástudományi Tanszék oktatójával, valamint a Márka-és Marketingkommunikációs Kutatócsoport vezetőjével készítettünk interjút.
- Mi az a zöld marketing?
A zöld marketing a hagyományos marketing eszközeit és a fenntarthatóságot ötvözi. A zöld marketinggel a cégek marketingtevékenysége – és ezen keresztül az egész cég működése – zöldebb és fenntarthatóbb lesz. A zöld marketing a teljes marketingtevékenységet áthatja: a terméktervezés során például előtérbe kerülnek a fenntarthatósági szempontok, úgy, mint a karbonsemlegesség, az ökológiai lábnyom csökkentése, a természetes alapanyagok, a műanyagmentesség vagy a javíthatóság. A csomagolás területén például a zöld gondolkodás úgy nyilvánulhat meg, hogy újrahasznosítható és/vagy környezetbarát anyagokat használnak fel. A kommunikációt is vezérelhetik a zöld elvek: biztosan be kell minden héten dobni a postaládánkba az összes üzletlánc összes prospektusát? A zöld marketing területébe tartozhat a vállalatok társadalmi felelősségvállalása is (CSR), mint például a megújuló energiák használata, a papírhasználat csökkentése vagy a körkörösség gondolata.
- Hogy valósítható meg a zöld marketing a gyakorlatban? És hogyan építhető be a képzésbe?
A megvalósítással kapcsolatban természetesen minden vállalkozás lehetőségei mások. Fontos azonban kiemelnünk a fogyasztó – azaz mindannyiunk – felelősségét. Legyünk tudatában: mi, fogyasztók döntünk. Ha nem veszünk hetente új ruhát, a cégek sem fognak annyi új ruhát gyártani. És semmilyen ruha nem lesz olyan zöld, mint amit le sem gyártanak.
A problémák és a megoldások azonban nem mindig egyszerűek. Például mondhatjuk, hogy Fair Trade jellel ellátott kakaót vennénk szívesen. Eddig rendben van – hajlandóak vagyunk azonban többet is fizetni ezért a kakaóért? Amennyiben igen, honnan tudjuk, hogy a többletösszeg – amennyivel a kakaó többe kerül, mint a nem Fair Trade társa – végül tényleg a termelő zsebében landol?
Ennek a fajta gondolkodásnak a beépítése a már futó képzésekbe nem könnyű: új tantárgyat engedélyeztetni nem egyszerű feladat. Létező tantárgyak anyagát, illetve a hallgatói feladatokat azonban mindig lehet úgy alakítani, hogy ez a látásmód előtérbe kerüljön. Saját példát hozva: termékmenedzsment és marketing órán a hallgatóim csoportos projektfeladatokon dolgoznak. Minden feladatban mindig elvárás, hogy legyen a projektnek zöld oldala is. Például hogyan tudunk olyan autómosó és -tisztító vállalkozást üzemeltetni, amely alig szennyezi a környezetet? A hallgatóim szerint megoldható. Egy másik kérdés persze, hogy mennyibe kerülne egy ilyen vállalkozás elindítása és hajlandóak lennénk-e többet fizetni azért, hogy az autónk környezetbarát módon szépüljön meg?
- Mi a projekt célja?
A projekt célja, hogy Szombathelyen, az ELTE TáTK helyi képzéseiben tanuló, kiválasztott közgazdász hallgatókkal megismertesse a fenntarthatóság és a fenntartható fejlődés aspektusait, majd rámutasson, hogyan befolyásolják ezek a megfontolások a vállalkozások működését és marketingtevékenységét a zöld termékektől a fenntarthatóság kommunikálásán keresztül a vállalatok társadalmi felelősségvállalásáig. A szempontok között kiemelt szerepet kapnak azok a tevékenységek, amelyek – akár marketingkommunikációs eszközökkel – a fogyasztók zöld gondolkodását befolyásolják.
A projekt megközelítése interdiszciplináris: az előadások a fenntartható gondolkodást nem egy szűk területen érintik, hanem kitérnek annak tágabb összefüggéseire is. Így terveink szerint az előadások egy része a fenntarthatóság tág kontextusát tárgyalják, a globális világ problémáitól a természettudományi (biológiai, ökológiai, geográfiai) összefüggéseken és hatásokon keresztül a társadalmi következményekig (pl. élelmiszerbiztonság). A hallgatók így nem csak a fenntarthatóság gazdasági kontextusába kapnak betekintést, hanem komplex, ok okozati összefüggéseket láthatnak. Az előadások másik része már a gazdaságon belül, de ott is sokrétűen, tárgyalja a fenntarthatóság kérdését, a gazdaság számos területét érintve, többek között a marketinget, a márkaépítést, a humánerőforrás-menedzsmentet és a turizmust. Olyan szakemberek bevonását is tervezzük, akik egy adott vállalat képviseletében mutatják be a zöld gondolkodást
A célunk, hogy ezzel a hallgatók új impulzusokat kapjanak, ne csak saját, szűken vett szakterületükről; ezzel is szeretnénk fejleszteni a tehetségek több tudományterületet átfogó gondolkodását.
A projekt rövid távú hatása, hogy az előadások a fenntarthatósággal és a fenntartható gazdasággal kapcsolatos összefüggésekkel és kérdésekkel bővítik az ismereteket, valamint a fenntarthatósággal kapcsolatos attitűdöket is módosíthatják.
Erre épülnek, és nagyon fontosak a hosszú távú hatások: a hallgatók ugyanis multiplikátorként működnek. Megszerzett ismereteiket és kompetenciáikat, valamint tudásukat és attitűdjüket gazdasági szakemberként tovább viszik leendő munkahelyeikre is, ahol az általuk megszerzett tudás a kis- és nagyvállalatok gondolkodásában hasznosulhat.
És hogy miért jó egy vállalkozásnak, ha a hallgató – a leendő munkavállalója – részt vesz a projektben? A haszon két oldalról is megragadható. Az egyik, hogy a hallgató a vállalkozásba a szaktudásával nem csak ismereteket, hanem gyakorlatot is visz – ugyanis a hallgatók a projekt során gyakorlati feladatokat is megoldanak. Így tehát a vállalat egy olyan munkavállalót alkalmazhat, aki nem csak ismeri, hanem már alkalmazta is a zöld marketing egyes elemeit. Ezzel együtt pedig – és ez a második haszon – a vállalkozás versenyképessége is javul, hiszen egy vállalat, amely működése során nem alkalmaz és kommunikál fenntarthatósági aspektusokat, hosszú távon versenyhátrányba kerül.
- A projekt egy 2 féléves online és offline kurzus, amely 86 órából – 40 óra előadásból, 2 workshopból (2x5 óra) és 3 projektfeladat-kísérő szakmódszertani szemináriumból (3x12 óra) áll. Hogyan kell elképzelni egy zöld marketinghez kapcsolódó workshopot és projektfeladatot?
A projektben 12 hallgató vesz részt egy éven keresztül.
A fenntarthatósággal kapcsolatos tehetséggondozó program négy pilléren nyugszik:
1) a fenntarthatóság általános összefüggéseivel kapcsolatos előadások
2) a fenntartható (zöld) gazdasággal kapcsolatos előadások
3) workshopok
4) projektfeladat-kísérő szakmódszertani szemináriumok, amelyek gyakorlatorientált tanórák, ahol a szeminárium vezetője a feladat megvalósítását végigkíséri és segíti
A projekt zárásaként minden hallgatói csoporttól az alábbi tevékenységeket várjuk el:
- Kiválasztott célcsoport számára a fenntartható fogyasztással kapcsolatos érzékenyítő anyaga megtervezése (pl. kis füzet, plakát-sorozat, videó)
- Kiválasztott célcsoport számára a fenntarthatósággal kapcsolatos, illetve a fenntartható fogyasztásra felhívó játékok (online, offline) tervezése pl. társasjáték, komplex online kvíz.
- Egy helyi termék (zöld) marketing-kommunikációjának megtervezése.
A hallgatók a workshopokon kis (2-3 fős) csoportokban dolgoznak.
Emellett egy környezettudatossággal és fenntarthatósággal kapcsolatos fotó- illetve rajzverseny szervezését is tervezzük a hallgatók szélesebb körének bevonásával.
Tervezzük továbbá (amennyiben nem lesznek járványügyi korlátozások), hogy az ELTE szombathelyi központjában projektbemutató délutánt tartunk, ahol a résztvevők és az érdeklődők előadásokat hallgathatnak meg a zöld marketingről, illetve ahol az elkészült produktumokat is megtekinthetik és kipróbálhatják.
Végezetül az elkészült anyagokból egy projektbemutató kötetet készítünk, így az eredményeket egy év múlva a szélesebb közönség is megismerheti.
Köszönjük a Miniszterelnökség és a Nemzeti Tehetség Program támogatását!
Nemzeti Tehetségprogram a Facebookon.
Nemzeti Tehetségprogram az Instagramon.