Konferenciák
Diákverseny – A digitális társadalom kihívásai
Csak egy jelet adok a gépnek? A digitális társadalom kihívásai – Az ELTE Társadalomtudományi Kar diákversenye
Pályázat középiskolásoknak és alapszakosoknak
Az ELTE TáTK pályázatot hirdet két kategóriában, a digitális társadalomhoz kapcsolódóan:
- középiskolás diákoknak
- alapszakos hallgatóknak
A pályázatban indulhatnak (kategóriától függetlenül) egyének és 2 fős csapatok is.
A verseny részben az EFOP 3.6.3. "Tehetségből fiatal kutató – A kutatói életpályát támogató tevékenységek a felsőoktatásban” pályázat keretében valósul meg.
A téma: Csak egy jelet adok a gépnek? A digitális társadalom kihívásai
Behálózva: társadalmunk ma már nagymértékben a digitalizáció köré szerveződik − az internet és az elektronika behálózza a mindennapjainkat. Az újfajta lehetőségek erőteljesen befolyásolják az emberek viselkedését, gondolkodásmódját és lehetőségeit, melyeket nem hagyhatunk figyelmen kívül a társadalom elemzésekor. A Facebook, Twitter és Instagram posztjaink ugyanis mind-mind egy hatalmas kutatható adathalmaz részeivé válnak. Ezen adatokhoz való hozzáférés pedig nagyban segíti a társadalomtudósokat abban, hogy jobban megértsék az emberek és a közösségek működését, gondolkodásmódját.
Nem „csak egy jelet adok [adunk] a gépnek”: rengeteget! Minden pillanatban gyűlik a rólunk szóló információ; az okostelefonunk tudatja a szolgáltatóval, hogy éppen hol járunk, kivel kommunikálunk, miket vásárolunk, a közösségi média felületein azt is eláruljuk, hogy kikkel milyen a kapcsolatunk, mik érdekelnek minket, milyen kedvünk van éppen, és közvetett módon egy sor olyan dolgot, ami kirajzolja az életünket és a személyiségünket.
Befolyásolhatóság és/vagy új elemzési eszközök: Tudjuk, hogy ha a megfelelő időben, felületen és üzenettel találnak meg bennünket, akkor nagymértékben befolyásolhatóak vagyunk. Megvásároljuk a kínált terméket, szolgáltatást, megszavazzuk a jelöltet, meggyőzzük az ismerőseinket valamiről. Bár az üzleti alkalmazásokhoz képest még lépéshátrányban van, a társadalomtudomány is egyre inkább felhasználja a digitális világ generálta óriási adatmennyiséget.
Nők és férfiak a digitális társadalomban: Javul-e a nemek közötti egyenlőség azáltal, ha több lány tanul majd tovább informatikai területeken? Ha lesz több női programozó és játékfejlesztő, kevésbé lesznek szexisták a számítógépes játékok és több női fogyasztónak lehet őket eladni? Lesz több olyan alkalmazás, amely a nők vagy más, marginalizált társadalmi csoport speciális szükségleteinek kielégítéséhez adnak segítséget? Csak azért fontos több nő az informatikában, hogy jobban pörögjön a gazdaság?
Csapda vagy lehetőség? Függünk vagy erősödünk? Elveszünk az információáradatban vagy előnyt szerzünk belőle? Lehetséges-e, hogy nemcsak a manipulációt, hanem az egyenjogúságot is elősegíti a digitalizáció? „Ők fogják ceruzámat [ceruzánkat]”, vagy mi írjuk ezt a történetet? Ti mit gondoltok?
Ajánlott megvalósítási formák
Esszé vagy videoklip / fotó / kollázs / fotóregény / képregény / társasjáték / dalszöveg / Facebook profil / térkép, illetve bármi, amit el tudtok képzelni kreatív produktumként.
Információk a beadásról
Kik pályázhatnak?
- középiskolások illetve bármely felsőoktatási intézmény alapszakos hallgatói
- egyének vagy 2 fős csapatok
Beadási határidő: 2017. december 10.
A produktumokat (vagy a produktumok bemutatását) kérjük a katalin.gacs@tatk.elte.hu email címre küldeni
- a kategória (középiskolás / alapszakos) megjelölésével
- a csoporttagok nevének, email címének és intézményének (középiskola, évfolyam / felsőoktatási intézmény, kar, szak) megjelölésével
Bírálati szempontok: gondolati tartalom (50%), kreativitás (30%), kivitelezés technikai színvonala (20%)
Nyeremények:
Mindkét kategória (középiskolás és alapszakos) első három (1-3.) helyezettjének:
- 1 db tablet (a "Tehetségből fiatal kutató" (EFOP-3.6.3 -VEKOP-16-2017-00007) pályázat támogatásával)
- éves belépő az ELTE gondozásában levő Füvészkertbe (2 fős csoport esetén mindkét csoporttagnak)
- alternatív szociokulturális séta Budapesten (2 fős csoport esetén mindkét csoporttagnak)
A nyertes pályaművek bemutatása
A pályaművek bemutatása: a nyertesek közönség előtt prezentálják pályázatukat az ELTE TáTK Nyílt Napján 2017. december 19-én.