Ki definiálja újra a kapitalizmust? - A magyar startupok ideológiái

Ki definiálja újra a kapitalizmust? - A magyar startupok ideológiái
10/18

2016. október 18.

ELTE Lágymányosi Campus, Északi Tömb (1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A), Tanári Klub 2.139

10/18

2016. október 18. -

ELTE Lágymányosi Campus, Északi Tömb (1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A), Tanári Klub 2.139


Az ELTE TáTK Tudománykutató Központja műhelysorozatot indít „Tudás és társadalom” címmel. Az őszi félév első eseménye 2016. október 18-án lesz, az előadó: Szabó Natasa.

Az első előadás:
Szabó Natasa: Ki definiálja újra a kapitalizmust? - A magyar startupok ideológiái

Időpont: 2016. október 18., 14:00
Helyszín: ELTE Lágymányosi Campus, Északi Tömb (1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A), Tanári Klub 2.139

Szabó Natasa a TáTK szociológus végzett hallgatója, jelenleg a CEU szociológia mesterszakára jár, érdeklődési területe a 'science and technology studies'.

Absztrakt
"Kutatásomban a magyar start-upok és a lokális kontextus viszonyát vizsgálom a Prezi, a Ustream, a LogMeIn és az NNG által alapított Bridge Budapest Egyesület tevékenységén keresztül. A kutatás során arra keresem a választ, hogy milyen pozíciót töltenek be a tudás-intenzív és innováció-központú technológiai startupok a félperifériás kontextusban, és hogyan próbálják a magyar társadalom kapitalizmushoz, illetve szűkebb értelemben véve a vállalkozáshoz kapcsolódó attitűdjeit formálni a Bridge Budapesten keresztül.
A Bridge Budapest legfontosabb célkitűzése az ország „felzárkóztatása” a munkamegosztás globális hierarchiáján belül a vállalkozáshoz és a kapitalizmushoz kötődő ideák, attitűdök, tehát a kapitalizmus helyi szellemének megváltoztatásán keresztül. A Bridge Budapest diskurzusain keresztül a startupok mint a felzárkózás tökéletes szubjektumai, a kapitalizmus ezen új szellemének hordozói jelennek meg, akiknek megvan az a szakértői tudásuk, ami az ország felzárkóztatásához szükséges. Az egyesület egyfelől a kapitalizmus központi figurájának és intézményének, a vállalkozónak és a vállalkozásnak a legitimációját kívánja visszaállítani a magyar kontextuson belül. Így a magyar köztudatban élő posztszocialista „simlis vállalkozóval” szemben helyezi el magát, és célja a vállalkozó „kreatív, innovatív, bátor és becsületes” jelzőkkel való felruházása. Másfelől a Bridge Budapest a vállalkozói gyakorlatot az alapító startupok szervezeti kultúrájának bemutatásával is formálni próbálja, mely a kontroll eddigi mechanizmusait a munkavállaló lelkiismeretével helyettesíti, akinek feladata a vállalkozás közös értékeivel és víziójával való azonosulás." 

További alkalmak a 2016/17-es tanév őszi félévében:

"Tudás és társadalom" Az ELTE TáTK Tudománykutató Központjának műhelysorozata

November 15.
Szabari Vera - Micsinai István: Vitás kérdéseink. A viták tükröződése a hazai szociológiai irodalomban 1970 és 2006 között

December 13.
Havrancsik Dániel: Mannheim Károly és a tudománykutatás